KunoQvist F/W '24: Minimalistiskt eller maxat – två motsatta teman i höst
2024-08-05KunoQvist presenterar sin senaste kollektion av glasögonbågar som förenar ett modernt formspråk med glädjen i att välja sitt eget personliga uttryck. I höst passar även varumärket på att fira 20 år av passion för färg och form.
Två nästan motsatta teman genomsyrar höstens kollektion från svenska KunoQvist: modernt minimalistiskt med rena, enkla former och hyper casual – en lekfull mix av färg och mönster. Bland höstens nyheter finns glasögonbågar för människor som vill inspireras och utmana det förväntade.
Modern Minimalistic
Stilen kännetecknas av ett modernt avskalat uttryck, utan mönster och utsmyckningar, men där färger får ta plats. Ett fint exempel på den minimalistiska stilen är bågen Macaw med sina distinkta konturer och rena design. Känslan av att ha blivit klippt ur ett pappersark är tydlig i den kantiga och skarpa formen som framhäves med en stark färg. För herrar tar temat sig uttryck i bågen Diskus där man finner en modern tolkning av den klassiska pilotmodellen där färgsättningen förstärker de skarpa grafiska elementen.
Hyper Casual
I kontrast finns modellen Zinnia med ett lekfullt uttryck som speglas i en tvåfärgad front i kontrastfärger. Här mixas form, färger och mönster för en djärv effekt. KunoQvists designteam har hämtat inspiration från secondhandvärlden, där trenden hyper casual handlar om att fritt blanda färg och mönster för en mer personlig stil. Den röda herrbågen Basslet är ett exempel hur man kan utmana med en färgstark mönstermix.
20 år av passion för färg och form
Varumärket KunoQvist lanserades i Paris hösten 2004 och har sedan dess blivit en mycket omtyckt kollektion med stort fokus på färgarbete. Designprocessen är ett omsorgsfullt kreativt arbete som bedrivs i den egna designstudion i Malmö, där influenser från ett färgstarkt Sydeuropa tolkas och blandas med varumärkets passion för färg och form.
En oretuscherad kampanj
I samband med höstkollektionen 2024 har KunoQvist valt att använda oretuscherade bilder i sin marknadsföring.
”Att använda oretuscherade modeller ligger helt i linje med KunoQvists vision om att låta personligheten står i fokus”, berättar Sarah Lavesson som sköter marknad och kommunikation för KunoQvist. ”Vi ser lekfullheten hos våra bärare och hur deras sanna karaktär får möjlighet att stråla, genom sitt mycket personliga val av glasögonbåge.”
Den nya kollektionen finns tillgänglig för inköp till butik i augusti 2024, se mer på www.kunoqvist.se
Kontaktinformation:
För högupplösta bilder, lån, samarbeten och mer information vänligen kontakta:
Sarah Lavesson
Marknad och kommunikation på OPO Scandinavia
sarah.lavesson@opo.se eller +46 701 46 62 73
Kampanjbilder:
Charlotte Strömwall